torsdag 15. desember 2011

Lavering

Hei!
Nå har jeg jobbet med lavering.
Det var ganske interessant og gøy.

Lavering er en teknikk der man kan skyggelegge eller modellere en tegning med pensel og sterkt fortynnet blekk eller maling. Blyant- eller pennetegninger kan etterarbeides med lavering for å få en malerisk helhetsvirkning eller en aksentuering av den plastiske form. Med det mener jeg og få et bilde med både volum, dybde og form av et spesifikt objekt.
Lavering var veldig populær i epoker som var innstilt på maleriske virkninger.

Jeg fant ut at jeg skulle tegne og lavere et objekt. Det ble da et gipshode av en romersk mann.
Jeg har da prøvd å søke opp hvem det kunne være, men fant han ikke.

Her er bilde av hodet jeg tegnet:































Her er noen bilder fra prosessen:


Denne oppgaven var veldig lærerik. Et av funnene jeg fant var at jo større kontrast på laveringen, jo bedre ser bildet ut.
Lyssetting av objektet du skal tegne eller male  er også veldig viktig i en sånn oppgave. Man må være veldig presis med lyset for å få bildet til å se naturlig ut.
Jeg så flere ganger at jeg hadde skyggelagt feil, og med det ble hele bildet ganske merkelig, som om noe ikke helt stemte. Så man burde sette tegningen eller maleriet et stykke unna så man kan studere bildet og se etter feil som man kan rette på.

- Thomas

1 kommentar:

  1. Virkelig fint at du fikk lagt ut dette - og dokumentasjonen forteller at du har gjort deg verdifull erfaring!

    SvarSlett